Τριγλυκερίδια και διατροφή

Facebook
Twitter
LinkedIn

Τα τριγλυκερίδια είναι ένας σημαντικός τύπος λιπιδίων που βρίσκονται στο αίμα.

Παράγονται σε δύο είδη κυττάρων, στα ηπατικά και στα κύτταρα του λιπώδους ιστού. Η κύρια λειτουργία τους είναι να μεταφέρουν τα λιπαρά οξέα ανάμεσα στο συκώτι και τους περιφερικούς ιστούς.

Ο ρόλος των τριγλυκεριδίων

Σημαντικός είναι ο ρόλος που έχουν τα τριγλυκερίδια ως πηγή ενέργειας στον οργανισμό.

Όταν όμως συναντώνται σε υπερβάλλον ποσότητα εξαιτίας της κατανάλωσης περισσότερων θερμίδων από αυτές που έχει πραγματικά ανάγκη ο οργανισμός, τότε εναποθέτονται ως σωματικό λίπος. Αυτός είναι και ο βασικότερος παράγοντας αύξησης των επιπέδων τους στο αίμα.

Αυτό, φαίνεται να σχετίζεται με την επιδείνωση της καρδιαγγειακής υγείας, ιδιαίτερα όταν συνυπάρχουν και άλλα προβλήματα που θεωρούνται παράγοντες κινδύνου.

Γιατί αυξάνονται τα τριγλυκερίδια

Οι τιμές των τριγλυκεριδίων στο αίμα μετά την κατανάλωση ενός γεύματος αυξάνονται σε φυσιολογικά επίπεδα. Ο λόγος, όπως προαναφέρθηκε είναι για επιτελέσουν το ρόλο τους, την παραγωγή ενέργειας.

Υπάρχουν όμως κάποιοι παράγοντες που οδηγούν στην μεγαλύτερη και πιο επικίνδυνη για τη σωματική υγεία, αύξηση των τιμών τους. Γεγονός βέβαια που χρήζει άμεσης βελτίωσης και αντιμετώπισης για την αποφυγή εμφάνισης σοβαρότερων νοσημάτων.

Ο σύγχρονος τρόπος ζωής με την ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας όπου όλα γίνονται αυτοματοποιημένα, έχει καταστήσει τον κόσμο σωματικα αδρανή. Η έλλειψη της φυσικής δραστηριότητας και η καθιστική ζωή είναι δύο φαινόμενα που έχουν ως φυσικό επακόλουθο την αύξηση του βάρους.

Συνδυαστικά με μία δίαιτα υψηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες που ξεπερνά το 60% της συνολικής ημερήσιας θερμιδικής πρόσληψης, οδηγούν στην αύξηση τους. Αυτό συμβαίνει διότι το ενεργειακό ισοζύγιο, ενεργειακής πρόσληψης και ενεργειακής δαπάνης δεν βρίσκεται σε ισορροπία.

Οι θερμίδες που καταναλώνονται οι οποίες προέρχονται κυρίως από υδατάνθρακες, δεν αξιοποιούνται πλήρως υπό τη μορφή ενέργειας. Αποθηκεύονται ως λίπος στα λιποκύτταρα του ανθρώπινου σώματος και βρίσκονται σε περίσσεια λόγω της σωματικής αδράνειας.

Παράλληλα, καταχρήσεις όπως το κάπνισμα και το αλκοόλ σε υπερβολική συχνότητα, επιβαρύνουν την κατάσταση. Αφενός αυξάνουν τα τριγλυκερίδια, αφετέρου μειώνουν τα επίπεδα της “καλής” HDL χοληστερόλης.

Βέβαια, όπως και σε κάθε πρόβλημα υγείας, η κληρονομικότητα και η γενετική προδιάθεση παίζουν ρόλο. Πόσο μάλλον όταν συνυπάρχουν και άλλες παθήσεις όπως ο διαβήτης και ο υποθυρεοειδισμός με την ταυτόχρονη λήψη φαρμακευτικής αγωγής.

Τριγλυκερίδια και φυσιολογικές τιμές

Η πρόληψη για κάθε είδους νόσημα είναι το κλειδί για τη μετέπειτα εξέλιξη και βέλτιστη αντιμετώπισή του.

Ανεξαρτήτως φύλου, ηλικίας, είτε υπάρχουν συμπτώματα είτε όχι, καλό θα ήταν να υπάρχει μία εικόνα για τα λιπίδια. Μέσω των αιματολογικών εξετάσεων οι τιμές των τριγλυκεριδίων μπορεί να μας δείξουν διάφορα θέματα υγείας. Αυτά μπορεί να είναι ο  διαβήτης, η υπέρταση, η παχυσαρκία ή κάποια νεφρική νόσος.

Τα επίπεδα στα τριγλυκερίδια και η αντίστοιχη κατάταξη επικινδυνότητάς τους έχει ως εξής:

  • Για τιμές <150 mg/dl αίματος βρίσκονται εντός των φυσιολογικών επιπέδων
  • Οι τιμές ανάμεσα στο 150-199 είναι οριακά υψηλές
  • Οι τιμές ανάμεσα σε 200-499 θεωρούνται υψηλές
  • Οι τιμές >500 είναι πολύ υψηλές και μεγάλης επικινδυνότητας που χρήζουν ιατρικής παρακολούθησης και φαρμακευτικής αγωγής

Συνέπειες από τα αυξημένα τριγλυκερίδια

Το ενδιαφέρον και η προσοχή που πρέπει να στρέφεται στα χαμηλά επίπεδα των τριγλυκεριδίων στο αίμα, είναι ζωτικής σημασίας. Οι αυξημένες τιμές τους θεωρούνται άρρηκτα συνδεδεμένες με πολλαπλές παθήσεις υγείας.

Συγκεκριμένα, η εμφάνιση καρδιαγγειακών νοσημάτων και του μεταβολικού συνδρόμου αποτελούν δύο από τις πιο καθοριστικές για την υγεία παθήσεις. Προκαλούνται μέσω τις αρτηριοσκληρυντικής αγγειοπάθειας που έχουν ως αποτέλεσμα την εκδήλωση εμφράγματος, εγκεφαλικού επεισοδίου και ανευρύσματος.

Ακόμη, η επικείμενη αύξηση στα τριγλυκερίδια μπορεί να έχει σοβαρή επίπτωση στη λειτουργία του παγκρέατος, οδηγώντας στην επικίνδυνη νόσο της παγκρεατίτιδας. Μία νόσο που έχει ως κύριο χαρακτηριστικό τη φλεγμονή του οργάνου.

Πώς διατηρούνται χαμηλά ή μειώνονται τα επίπεδα στα τριγλυκερίδια

Οι σταδιακές αλλαγές στην καθημερινότητά μας, θα μας φέρνουν κάθε φορά ένα βήμα πιο κοντά στο στόχο, που είναι η επίτευξη ένταξης των επιπέδων των τριγλυκεριδίων εντός των φυσιολογικών ορίων.

Η υιοθέτηση υγιεινών συνηθειών καθορίζει την κατάσταση της σωματικής και της ψυχικής μας υγείας. Έτσι λοιπόν, έχουν καθοριστικό ρόλο και στην μείωση των παθολογικών τιμών των τριγλυκεριδίων στο αίμα.

Τριγλυκερίδια και σωματικό βάρος

Αρχικά, η προσπάθεια μείωσης ή διατήρησης του σωματικού βάρους εντός των φυσιολογικών ορίων για τον κάθε άνθρωπο, είναι ένα σημαντικό βήμα για την αντίστοιχη μείωση ή διατήρηση των επιπέδων των τριγλυκεριδίων.

Η απώλεια βάρους συμβάλλει στην πτώση  των παθολογικών τιμών της LDL χοληστερόλης και στην ταυτόχρονη αύξηση της HDL χοληστερόλης, παράγοντα που συνήθως συνυπάρχει με τα τριγλυκερίδια.

Ο ρόλος της άσκησης

Στον έλεγχο του σωματικού βάρους, μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά ο συνδυασμός της αύξησης της φυσικής δραστηριότητας.

Η ένταξη έστω 30 λεπτών άσκησης καθημερινά, είναι αρκετή ώστε να επιδράσει θετικά στα επίπεδα των τριγλυκεριδίων. Η προσαρμογή μιας φυσικής δραστηριότητας τόσο στην επιλογή της έντασης της όσο και στο είδος της ανάλογα με τις δικές μας προσωπικές δυνατότητες και προτιμήσεις, θα εξασφαλίσει την υιοθέτησή της για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από ότι αν γινόταν κάτι αναγκαστικά παρά τη θέλησή μας.

Με τον τρόπο αυτό, θα μειωθούν φυσικά τα τριγλυκερίδια αλλά και θα κάνετε κάτι που σας ευχαριστεί!

Τριγλυκερίδια και διατροφή

Αναπόσπαστο κομμάτι των δύο παραπάνω αποτελεί εννοείται η διατροφή.

Πιο αναλυτικά, η αύξηση κατανάλωσης φυτικών ινών, έχει ευεργετική επίδραση στην μείωση των τριγλυκεριδίων λόγω της αντιοξειδωτικής τους δράσης.

Παράλληλα, η αυξημένη κατανάλωση των ω-3 και ω-6 λιπαρών οξέων φαίνεται να έχει ιδιαίτερα θετική επίδραση στη λειτουργία της καρδιάς, ένα όργανο που επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από τις τιμές των τριγλυκεριδίων. Τα λιπαρά αυτά περιέχονται σε τρόφιμα όπως το ψάρι (σαρδέλα, σολομός) το ελαιόλαδο, τους ξηρούς καρπούς και το αβοκάντο.

Όσον αφορά γενικότερα τα λιπαρά, θα ήταν ωφέλιμο να προτιμήσετε γαλακτοκομικά με χαμηλή περιεκτικότητα σε αυτά και να αντικαταστήσετε τα κορεσμένα λιπαρά του κρέατος με κοτόπουλο ή γαλοπούλα που δεν έχουν τόσο λίπος. Η αποφυγή των κορεσμένων και των trans λιπαρών οξέων είναι υψίστης σημασίας γιατί ευθύνονται για τα αυξημένα τριγλυκερίδια. Συναντώνται κυρίως στα τηγανητά, στο κρέας, στα γλυκίσματα και στα επεξεργασμένα και συσκευασμένα τρόφιμα.

Η γνωστή σε όλους μας ζάχαρη είναι ένα συστατικό του οποίου η πρόσληψη προτείνεται να περιοριστεί. Η προσθήκη της εμπλουτίζει το θερμιδικό περιεχόμενο όλων των τροφίμων και είναι ανασταλτικός παράγοντας στην προσπάθεια απώλειας βάρους.

Στα πλαίσια επίσης μιας υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής δεν θα πρέπει να παραληφθεί η συχνότητα και η κατανομή των γευμάτων μέσα στην ημέρα. Τα μικρά και συχνά γεύματα βοηθούν πολύ στο αίσθημα κορεσμού αλλά και στον έλεγχο των διατροφικών μας επιλογών.

Διατροφική υποστήριξη για την μείωση των τριγλυκεριδίων

Θέλετε να κρατήσετε σε φυσιολογικά επίπεδα ή να μειώσετε τα τριγλυκερίδια σας; Μπορούμε να σας βοηθήσουμε!

Το Διαιτολογικό γραφείο Σταματία Διακάκη μπορεί να σας υποστηρίξει δια ζώσης ή διαδικτυακά ώστε να βελτιώσετε την σχέση σας με την διατροφή και την υγεία σας συνολικότερα. Θα χαρούμε να συνεργαστούμε μαζί σας και μπορείτε να επικοινωνήσετε με εμάς με όποιον από τους ακόλουθους τρόπους σας εξυπηρετεί:

Περισσότερα άρθρα

μεταβολισμός

Μεταβολισμός: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε

Ο όρος μεταβολισμός χρησιμοποιείται για να περιγραφεί το σύνολο των βιοχημικών διεργασιών που συμβαίνουν στα κύτταρα του ανθρώπινου οργανισμού. Απώτερος σκοπός τους

Scroll to Top