Βιταμίνη C και η σπουδαιότητα της

Facebook
Twitter
LinkedIn

Η βιταμίνη C είναι ένα σπουδαίο μικροθρεπτικό συστατικό ζωτικής σημασίας που καθορίζει βασικές λειτουργίες του ανθρώπινου οργανισμού.

Είναι μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη, αντιοξειδωτική και απαραίτητος συμπαράγοντας για τη βιοσύνθεση κολλαγόνου, τον μεταβολισμό της καρνιτίνης και των κατεχολαμινών και την απορρόφηση του σιδήρου από τη διατροφή.

Οι άνθρωποι δεν είναι σε θέση να συνθέσουν τη βιταμίνη C. Επομένως, πρέπει να λαμβάνεται αυστηρά μέσω της διατροφικής πρόσληψης φρούτων και λαχανικών.

Oι υδατοδιαλυτές βιταμίνες είναι δύσκολο να προκαλέσουν τοξικότητα επειδή δεν αποθηκεύονται σε κάποιον ιστό του σώματος, όπως οι λιποδιαλυτές. Για τον ίδιο λόγο όμως είναι πιο πιθανό να εμφανιστεί ανεπάρκεια σε αυτές.

Γιατί χρειαζόμαστε βιταμίνη C

 Η βιταμίνη C αυξάνει την απορρόφηση του σιδήρου, ενισχύει το ανοσοποιητικό, προστατεύει από το κοινό κρυολόγημα και καταπολεμά τις φλεγμονές.

Έχει αντιγηραντικό ρόλο (μέσω της σύνθεσης του κολλαγόνου), μειώνει το αίσθημα της κόπωσης, βελτιώνει την απόδοση και συντελεί στην σωστή κυκλοφορία του αίματος. Πόση όμως χρειαζόμαστε καθημερινά;

Οι ανάγκες σε βιταμίνη C διαφέρουν ανά φύλο και ηλικία και είναι οι ακόλουθες:

  • Ενήλικες: Οι συστάσεις προβλέπουν 90 Mg βιταμίνη C ημερησίως για τους άντρες και 75 mg για τις γυναίκες
  • Καπνιστές: Προτείνεται η συνιστώμενη είναι +35 mg από ότι τους αντιστοιχεί βάσει φύλου και ηλικίας
  • Γυναίκες άνω των 19 ετών: Κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης προτείνονται 85 mg, και κατά την γαλουχία 120 mg

Συμπτώματα έλλειψης

Υπάρχουν διάφορα συμπτώματα στην περίπτωση που ο οργανισμός έχει ανεπάρκεια σε βιταμίνη C.

Το σκορβούτο είναι η χαρακτηριστική ασθένεια της σοβαρής ανεπάρκειας βιταμίνης C. Προκύπτει από την λέξη ασκορβικό οξύ και ήταν συχνή πάθηση σε ναυτικούς και στρατιώτες που κατά τα ταξίδια τους στερούνταν σημαντικά φρέσκα τρόφιμα.

Η συγκεκριμένη ασθένεια εμφανίζει συμπτώματα που προκύπτουν από την απώλεια κολλαγόνου που αποδυναμώνει τους συνδετικούς ιστούς όπως:

  • Κηλίδες δέρματος που προκαλούνται από αιμορραγία και μώλωπες από σπασμένα αιμοφόρα αγγεία
  • Πρήξιμο ή αιμορραγία των ούλων και τελικά απώλεια δοντιών
  • Τριχόπτωση και καθυστερημένη επούλωση των τραυμάτων του δέρματος
  • Κόπωση, αδιαθεσία
  • Σιδηροπενική αναιμία λόγω μειωμένης απορρόφησης μη αιμικού σιδήρου
Πόσο συχνή είναι η έλλειψη σε Βιταμίνη C;

Η ανεπάρκεια βιταμίνης C είναι σπάνια στις ανεπτυγμένες χώρες. Μπορεί όμως να εμφανιστεί με μη-ισορροπημένη δίαιτα που παρέχει λιγότερο από 10 mg ημερησίως για ένα μήνα ή περισσότερο.

 Στις ανεπτυγμένες χώρες, οι καταστάσεις που εγκυμονούν τον μεγαλύτερο κίνδυνο έλλειψης είναι η κατανάλωση διατροφής χαμηλής σε φρούτα και λαχανικά, το κάπνισμα ή η μακροχρόνια έκθεση στο παθητικό κάπνισμα και η κατάχρηση ναρκωτικών και αλκοόλ.

To 7,1% του πληθυσμού της Αμερικής έχει έλλειψη βιταμίνης C αλλά δεν γνωρίζουμε τι ποσοστό αυτών έχουν τόσο σοβαρή έλλειψη ώστε να εμφανίσουν σκορβούτο. Σίγουρα δεν είναι μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού αλλά εξακολουθεί να είναι σημαντικό.

Η αλλαγή των διατροφικών συνηθειών κατά τα τελευταία χρόνια και η απομάκρυνση από τα φρούτα, τα λαχανικά και την ισορροπημένη διατροφή και η στροφή προς τα επεξεργασμένα μας βάζει σε ολοένα και μεγαλύτερο ρίσκο για έλλειψη βιταμίνης C.

Τροφές με Βιταμίνη C και συμπληρώματα

Eίναι απολύτως εφικτό να λαμβάνετε όλη τη βιταμίνη C που χρειάζεστε τρώγοντας μια ποικίλη και ισορροπημένη διατροφή. Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι οι καλύτερες πηγές αυτής της βιταμίνης.

Συγκεκριμένα, βρισκουμε Βιταμίνη C σε εσπεριδοειδή (πορτοκάλια, ακτινίδιο, λεμόνι, γκρέιπφρουτ), πιπεριές, φράουλες, ντομάτες, σταυρανθή λαχανικά (μπρόκολο, λαχανάκια Βρυξελλών, λάχανο, κουνουπίδι) και λευκές πατάτες.

Εάν παίρνετε συμπληρώματα βιταμίνης C, μην παίρνετε μεγάλες ποσότητες, καθώς αυτό μπορεί να είναι επιβλαβές. Η λήψη λιγότερων από 1.000 mg συμπληρωμάτων βιταμίνης C την ημέρα είναι απίθανο να προκαλέσει βλάβη.

Το 70-90% της βιταμίνης C απορροφάται σε μέτριες προσλήψεις 30-180 mg/ημέρα. Ωστόσο σε δόσεις άνω των 1γρ/ημέρα, η απορρόφηση πέφτει σε λιγότερο από 50% και το απορροφούμενο, μη μεταβολισμένο ασκορβικό οξύ απεκκρίνεται στα ούρα.

Συνεπώς, εάν η ποσότητα βιταμίνης c που έχετε χορηγηθεί ξεπερνά τα 250-500mg /ημέρα, καλό είναι η λήψη να γίνεται σε 2-3 δόσεις μέσα στην ημέρα. 

Θωράκισε τον οργανισμό σου

Έχεις συμπτώματα έλλειψης βιταμίνης C, ή βρίσκεσε σε μία από τις ομάδες κινδύνου που αναφέρθηκαν παραπάνω;

Θέλετε να εξερευνήσετε αυτό το ενδεχόμενο και να αντιμετωπίσετε την έλλειψη Βιταμίνης C για να ενισχύσετε τον οργανισμό σας; Είμαστε εδώ για να βοηθήσουμε! Το γραφείο μας μπορεί να σε υποστηρίξει διατροφικά και να σε καθοδηγήσει στο να χτίσεις μια διατροφή πλήρη σε Βιταμίνη C αλλά και σε όλα τα υπόλοιπα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά.

Μπορείς να επικοινωνήσεις μαζί μας με όποιον από τους ακόλουθους τρόπους σε εξυπηρετεί και θα χαρούμε να σε γνωρίσουμε:

Περισσότερα άρθρα

τριγλυκερίδια

Τριγλυκερίδια και διατροφή

Τα τριγλυκερίδια είναι ένας σημαντικός τύπος λιπιδίων που βρίσκονται στο αίμα. Παράγονται σε δύο είδη κυττάρων, στα ηπατικά και στα κύτταρα του

μεταβολισμός

Μεταβολισμός: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε

Ο όρος μεταβολισμός χρησιμοποιείται για να περιγραφεί το σύνολο των βιοχημικών διεργασιών που συμβαίνουν στα κύτταρα του ανθρώπινου οργανισμού. Απώτερος σκοπός τους

Scroll to Top