Βιταμίνη D

Facebook
Twitter
LinkedIn

H Βιταμίνη D, γνωστή και ως καλσιφερόλη, είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη σημαντική για τον ανθρώπινο οργανισμό.

Είναι γνωστή επίσης και ως “βιταμίνη του ηλίου”. Φημίζεται για τον ρόλο που διαδραματίζει στην ενίσχυση της υγείας των οστών. Δυστυχώς όμως, πάνω από 1 δισεκατομμύριο άνθρωποι παγκοσμίως έχουν έλλειψη Βιταμίνης D.

Και το ερώτημα είναι…

Πώς γίνεται σε μία ηλιόλουστη χώρα όπως η Ελλάδα, να είναι τόσο συχνή η έλλειψη της Βιταμίνης D;

Πολλοί αισθάνονται ότι επειδή ζουν σε μία χώρα με πολύ ήλιο, βρίσκονται σε μικρότερο κίνδυνο για να εμφανίσουν έλλειψη βιταμίνης D. Αυτο δεν ισχύει πάντα, καθώς οι εξής παράγοντες συχνά εμποδίζουν την απορρόφηση και μετατροπή της βιταμίνης D:

  • η εργασία σε εσωτερικούς χώρους , τα ρούχα που δεν επιτρέπουν την άμεση επαφή του ήλιου με το δέρμα και η εσκεμμένη αποφυγή του ηλίου
  • η παχυσαρκία (η Βιταμίνη D είναι λιποδιαλυτή και αποθηκεύεται στα λιποκύτταρα. Συνεπώς, τα άτομα με πλεονάζον σωματικό λίπος χρειάζονται μεγαλύτερες ποσότητες προκειμένου να διατηρήσουν φυσιολογικές τιμές )
  • το αντηλιακό και οι σκουρόχρωμες επιδερμίδες
  • η μεγάλη ηλικία (η απορρόφηση της βιταμίνης μειώνεται όσο αυξάνεται η ηλικία)
  • η αδυναμία των νεφρών να μετατρέψουν την Βιταμίνη D στην ενεργή της μορφή ή η αδυναμία του γαστρεντερικού να απορροφήσει επαρκώς την Βιταμίνη D από τα τρόφιμα

Ο ρόλος της Βιταμίνης D στο σώμα

Η Βιταμίνη D είναι προ-ορμόνη, δηλαδή ουσία που μέσα από μια σειρά βιοχημικών αντιδράσεων μετραπέται σε ορμόνη, την καλσιτριόλη, η οποία ενισχύει την εντερική απορρόφηση ασβεστίου.

Είναι γνωστή κυρίως για τον ρόλο της στην διατήρηση της υγείας των οστών και της υγείας του σκελετού. Υπάρχουν όμως πολλοί ακόμη σημαντικοί ρόλοι που διαδραματίζει. Συντελεί στην ρύθμιση της ψυχολογίας και της διάθεσης μας, ενώ οι χρόνιες ελλείψεις έχουν συσχετιστεί με την εμφάνιση κατάθλιψης.

Επίσης, συμβάλλει  στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος. Σχετίζεται με αυτοάνοσα και αλλεργίες καθώς και στην πρόληψη από μεταβολικές διαταραχές και το οξειδωτικό στρες. Τέλος, είναι απαραίτητη για τη ρύθμιση των γονιδίων και την εύρυθμη μυική και καρδιαγγειακή λειτουργία.

Πηγές Βιταμίνης D

Ο άνθρωπος μπορεί να λάβει Βιταμίνη D είτε μέσω του δέρματος υπό την επίδραση της ηλιακής ακτινοβολίας είτε μέσω της διατροφής καθώς και των συμπληρωμάτων διατροφής.

Η πιο σημαντική πηγή της για το σώμα μας, είναι η σύνθεση της στο δέρμα μας με την επίδραση της υπεριώδους ακτινοβολίας. Αυτό ισχύει διότι τo 80-90% της Βιταμίνης D του οργανισμού μας παράγεται με αυτόν τον τρόπο. Φυσικά, η πρόσληψη βιταμίνης D μπορεί να γίνει και μέσω της διατροφής μας. Σε αυτήν την περίπτωση όμως, απορροφάται περίπου το 10-20% της βιταμίνης.

Τέλος υπάρχουν και τα φαρμακευτικά σκευάσματα. Τα φαρμακευτικά συμπληρώματα συνήθως περιέχουν την Βιταμίνη D στην μορφή D3, ή αλλιώς χοληκαλσιφερόλη. Αποτελεί την φυσική μορφή της βιταμίνης και έχει την δυνατότητα να ανεβάσει αποτελεσματικότερα από τις άλλες μορφές της, τα επίπεδα στο αίμα.

Είναι αρκετά συνηθισμένη η χορήγηση συμπληρωμάτων διατροφής σε περιπτώσεις ελλείψεων. Οι συνιστώμενες ανώτερες ασφαλείς δόσεις χορήγησης Bιταμίνης D, σύμφωνα με την Αμερικάνικη Ενδοκρινολογική Εταιρεία, χωρίς την παρακολούθηση και μέτρηση των επιπέδων της από γιατρό, είναι οι 10.000 IU ανά ημέρα για τους ενήλικες και 4.000 IU για παιδιά από 8-18 ετών.

Η χορήγηση δόσεων άνω των 10.000iu ημερησίως, με σκοπό την αποκατάσταση σημαντικής έλλειψης της βιταμίνης D, θα πρέπει να γίνεται υπό παρακολούθηση γιατρού σε συνδυασμό με επανεξέταση των επιπέδων της στο αίμα.

Τροφές με Βιταμίνη D

Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη της Βιταμίνης D είναι από 400-800IU. Καλές Πηγές βιταμίνης D από την διατροφή είναι: μουρουνέλαιο, πέστροφα, σολομός, σαρδέλες, τόνος, γάλα ενισχυμένο σε Βιταμίνη D, κάποια τυριά όπως cheddar, γάλα σόγιας, αυγά, συκώτι μοσχαρίσιο και δημητριακά ενισχυμένα σε Βιταμίνη D.

Έλλειψη Βιταμίνης D

Πιθανά σημάδια, ότι μπορεί να έχετε έλλειψη βιταμίνης D, είναι τα εξής:

  • κόπωση, γενικευμένη μυϊκή κόπωση ,κράμπες και πόνος στις αρθρώσεις
  • αδυναμία συγκέντρωσης, κεφαλαλγίες και ευαισθησία σε κρυολογήματα και εποχιακές ιώσεις
  • επιβραδυμένος ρυθμός ανάπτυξης στα παιδιά ή ανεπαρκή ανάπτυξη
  • πεσμένη διάθεση και κατάθλιψη και κακή ποιότητα ύπνου 

Πώς θα εξασφαλίσετε επαρκή ποσότητα σε Βιταμίνη D

Η ποσότητα Βιταμίνης D που λαμβάνουμε από τα τρόφιμα είναι πολύ μικρή σε σχέση με αυτήν που συντίθεται στο δέρμα μας κατά την έκθεση μας στον ήλιο.

Το πόση ώρα απαιτείται να είμαστε στον ήλιο για να συνθέσουμε επαρκείς ποσότητες της βιταμίνης επηρρεάζεται από το χρώμα του δέρματος μας, την ηλικία μας, την κατάσταση της υγείας μας, την ώρα της ημέρας, την εποχή του χρόνου, το εάν φοράμε αντηλιακό, τα ρούχα που φοράμε  κ.α.

Το καλοκαίρι, που το 25% του δέρματος μας είναι ακάλυπτο, μπορεί να αρκούν εώς και  10 λεπτά στον ήλιο μεταξύ 11.00-13.00. Αντίστοιχα, τον χειμώνα μπορεί να χρειαζόμαστε εώς και 2 ώρες. Αυτό σε συνδυασμό με την επαρκή κατανάλωση των τροφίμων πλούσια σε Βιταμίνη D αρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες των περισσότερων ανθρώπων.

Έχετε έλλειψη σε Βιταμίνη D;

Το γραφείο μας έχει την εμπειρία και γνωρίζει πως να σας βοηθήσει.

Παρέχουμε δια ζώσης ή online εξατομικευμένες συνεδρίες σε άτομα που θέλουν να ισορροπήσουν την διατροφή τους και να έρθουν πιο κοντά σε έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής.Μπορούμε να είμαστε δίπλα σου σε αυτό το όμορφο ταξίδι υγείας και ευεξίας.

Επικοινώνησε μαζί μας με όποιον από τους ακόλουθους τρόπους σε εξυπηρετεί:

Πηγές

Περισσότερα άρθρα

υποθερμιδικές δίαιτες

Υποθερμιδικές δίαιτες

Οι υποθερμιδικές δίαιτες ή αλλιώς δίαιτες χαμηλών θερμίδων (LCD) αποτελούν μεθόδους απώλειας βάρους για άτομα  υπέρβαρα ή παχύσαρκα. Στοχεύουν στη βελτίωση της

δίαιτα Κέτο

Η δίαιτα Κέτο και τα μυστικά της

Η κετογονική διατροφή ή αλλιώς δίαιτα Κέτο είναι μία δίαιτα που περιλαμβάνει ελάχιστη ποσότητα υδατανθράκων. Συνήθως επιλέγεται το 90%  της ημερήσιας  ενεργειακής

τριγλυκερίδια

Τριγλυκερίδια και διατροφή

Τα τριγλυκερίδια είναι ένας σημαντικός τύπος λιπιδίων που βρίσκονται στο αίμα. Παράγονται σε δύο είδη κυττάρων, στα ηπατικά και στα κύτταρα του

Scroll to Top